BESTÄLL ONLINE OCH HÄMTA I BUTIKEN

Om Raw For Good

Hej!

Jag heter Hanna Alperud, och det är jag som driver Raw for good. Så roligt att du hittat hit!

Jag är kostrådgivare, hälsorådgivare och rawfoodinspiratör, med mitt kök och min bas i Västra Norrfors utanför Umeå. Härifrån skapar och sprider jag rawfood genom kurser, workshops, catering, recept, inspiration och genom olika återförsäljare – allt för att göra den här underbara maten tillgänglig för så många som möjligt.

Om Raw food

Tårtor, middagar, smoothies, kurser, catering, återförsäljare – okej, men vad är ens rawfood för något egentligen?

Jo, rawfood är helt enkelt det namnet skvallrar om: Rå mat. Men ingen råbiff eller oxfilé-carpaccio eller sushi här, utan vi pratar rå helvegetarisk mat – grönsaker, frukter, bär, nötter, frön, örter, kallpressade oljor och honung, skott och groddar, alger, kryddor.

100% naturligt, 100% oprocessat, 100% vego (bortsett från den råa kallslungade honungen då förstås, som är raw och underbar men som vissa veganer kanske väljer att avstå).

Egentligen är rawfood just den typ av mat som på 1970-talet gick under benämningen ”råkost”, men nu i långt mer lockande och livsbejakande format.

De största fördelarna med rawfood
Den största vinsten för dig när du äter rawfood är energin den ger dig – energi som kommer oförstörd, direkt från växten och rätt in i din kropp.

Och ”energi” kanske låter diffust, men låt mig bryta ned det i tre av de största och viktigaste faktorerna för att förklara lite bättre:

(Men räds inte! Jag gör det snabbt och lätt: en mini-lektion i näringslära, och det behöver inte ens bli tråkigt – häng på!)

Historien om mig!

Hej! Mitt namn är Hanna Alperud, 45 år gammal och uppvuxen i en liten by strax utanför Umeå.
För ett par år sedan blev jag långtidssjukskriven på grund utav en arbetsskada med kronisk inflammation i kroppen. Läkarbesök efter läkarbesök bestämde jag mig för att ta tag i min hälsa och testade då något helt nytt för mig, råkost. Jag testade det i en hel månad och märkte ganska snabbt att jag mådde mycket bättre, och slutligen så blev jag symptomfri.

Innan jag blev sjukskriven så arbetade jag som data ansvarig på Ica. Därefter bestämde jag mig för att utbilda mig till kostrådgivare under tiden som jag var sjukskriven. Efter en tid började jag att arbeta i en hälsokostbutik som anställd. Genom det företaget utbildade jag mig till hälsorådgivare.
Med stort engagemang och ett gediget intresse för människans hälsa och kostvanor så önskade jag att vi skulle starta upp ett café i butiken med inriktning, råkost, vilket vi också gjorde.
Det blev en succé! Men jag insåg snabbt att jag ville nå ut till fler människor!
Jag önskade få dela med mig utav min resa från sjukskriven till friskförklarad med en nu för mig beprövad metod, så jag vidareutbildade mig inom kost/-hälsorådgivning med specialisering på raw-food. Jag är bland annat en så kallad ”rawlife educator”.

Idag bedriver jag min egen verksamhet ”Raw for good” sedan 2016. Jag gör egna recept och håller till i en produktionslokal där jag idag levererar mina varor till bland annat Ica Kvantum, lokala caféer i Umeå och inom kort i hela Sverige via en känd leverantör, Svensk Cater.

Min vision är att sprida kunskap inom hälsa och kost, men också förebygga hälsoproblem och eliminera kroniska hälsotillstånd.
Jag brinner för att öka livsglädjen hos människor och vara med på deras resa till en friskare, gladare och starkare livsstil!

Jag erbjuder därför kostrådgivning online!
Där får du ta del utav varierande men enkla recept som jag själv tagit fram.
Frukost, lunch, middag samt mellanmål, skräddarsytt efter dig och dina behov.
Allt för att du skall slippa fundera och planera så mycket på vad din nästa måltid skall bli.
Jag hjälper dig att komma igång och ser till att dina behov står i centrum!

Utav mig får du:

En kostnadsfri konsultation i 20min innan du bestämmer dig! (Bonus!)

  • En kostnadsfri konsultation i 20min innan du bestämmer dig! (Bonus!)
  • Ett unikt och personligt kostupplägg – skräddarsytt efter dig och dina behov!
  • 3 stycken coaching/rådgivningssamtal á 1h via Zoom!
  • Rawfood hos dig – vi spenderar tid i ditt kök och din vardag för att se hur du på enklaste vis kan komma igång med att laga rawfood!
  • Tips på råvaror och – vart du bäst hittar dem!
  • Tips på hur du blir av med – sötsuget!
  • Hjälp och råd om hur du får dina barn att – äta mer grönt samt rawfood!
  • Unika recept!
  • Pepp och motivation!

Du hittar all information på:

www.rawforgood.se
under fliken ”kostrådgivning”

  • Varför råkost och rådgivning?

    • Balanserar blodsockret
    • Näringstät och energifylld mat
    • Utrensande
    • Viktbalanserande
    • Reglerar pH-värdet i kroppen
    • Personlig kostplan
    • Hjälp att komma igång i ditt eget kök
    • Rådgivning á 1h x3 tillfällen via Zoom

Vanliga frågor om Rawfood

Klicka nedan för att läsa frågor och svar.

Nejdå, det behöver man inte alls bli. I och med att maten till stor del består av grönsaker och frukt behöver du kanske komma ihåg att äta lite större mängder än annars, och att se till att äta energirika råvaror som nötter, frön, kallpressade oljor, kokosfett och avokado. Men gör du det så brukar det inte vara något problem.

Vissa kan uppleva att de blir väldigt hungriga när de provar att äta 100% rawfood under en dag, men det är i själva verket ofta bara kroppens förbränningssystem som varvar igång något enormt när man börjar äta så ren mat som rawfood är. Och det är alldeles övergående. Mer nötter och fett hjälper dig att hålla hungern borta.

Jag själv som älskar träning och tränar 3-4 gånger i veckan, och som nästan bara äter rawfood, brukar boosta orken genom att ta lite extra risproteinpulver eller hampaproteinpulver i mina smoothies, och ladda med mycket superfoods, som gojibär, acai, mullbär, blåbär och inte minst chiafrön.

”Hur kan du vara så stark som bara äter grönsaker?!” frågade en äldre man på gymmet mig för några år sedan. Han skulle bara veta!

Nejdå, det måste man inte. Man får äta precis hur mycket eller lite rawfood man vill. Vill man märka tydligt att man får mer energi behöver nog 70-80% av ens mat vara raw, men bara det att byta ut kakor och godis mot raw varianter är ju ett stort och positivt steg, som många ofta märker fina effekter av.

Vill man märka riktigt stora förändringar i energi och ökat välmående (t.ex. dämpning av inflammationer och värk, som jag berättat min historia om här) så är en detoxperiod med 100% rawfood i 2-3 veckor en alldeles fantastisk grej.

Men – det finns inga måsten med rawfood. Bara möjligheter till mer energi.

Ja visst, man får otroligt mycket bra protein. Det bästa med proteinet från rawfooden är att det består av lättupptagliga aminosyror. Med protein från till exempel kött och fisk behöver kroppen först bryta ned aminosyrorna, och det är en krävande insats för matsmältningssystemet, så om man slår samman summan så tar kroppen faktiskt upp proteinet från rawfood bättre.

Bra proteinkällor inom rawfooden är till exempel hampafrön, gojibär, spirulina, vetegräs, alla nötter och frön, och inte minst alla mörkgröna blad (såsom grönkål eller spenat) som är mycket rika på lättupptagliga aminosyror.

Min erfarenhet är att det fungerar bara bra! Jag har två döttrar, som också äter rawfood, med god aptit. Inte lika mycket som mig förstås – de äter skolmat på förskolan/skolan, och middagen hemma är oftast lagad mat. Men vi äter mycket grönsaker, smoothies och annat raw. (Raw pizza är en favorit!)

Ända sedan de var små har jag dessutom gett dem rawfoodgodis och rawfoodbakverk istället för den vanliga sorten. Till vardags tänker jag inte så mycket på skillnaden det gör, men när de har varit på kalas och fått vanligt fika så alltså OJ vilken skillnad! Det dåliga humöret och den korta stubinen kommer fram direkt, och man blir ju helt slut som förälder! Jag tänker mig att man nog inte inser vilken skillnad det kan vara förrän man upplevt det. Men jag tror att även barnen mår bättre av att slippa blodsockersvängningarna och att bli sådär arga.

Det fina med rawfoodgodsaker är ju dessutom att barnen kan få lite av dem varje dag. Rawfoodglass till frukost till exempel. (Även då personalen på förskolan allt blev lite förbryllade första gången min yngsta dotter glatt meddelande att vi ätit glass till frukost…)

Både ja och nej, men mest nej. Fruktsocker är en naturlig och ren sockerart, med lågt GI och liten inverkan på blodsockret, till skillnad från vitt raffinerat socker som har högt GI och påverkar blodsockret mycket.

Äter man stora mängder frukt ihop med mat rik på protein och fett så lagras sockret in i levern, precis som vilket socker som helst. På så sätt är även fruktsocker ”dåligt”. Men stora mängder frukt på tom mage är inga problem att äta, för då förbränns sockret direkt, och den frukt vi använder för att få sötma i rawfoodbakverk är heller inga problem, för det är så små mängder.

Inte minst så är det fina med rawfoodens söta bakverk och godis att även diabetiker kan äta dem, eftersom de är sötade med just frukt. De höjer helt enkelt inte blodsockret lika snabbt som vanliga kakor. (Till glädje för min far, till exempel, som haft diabetes i nästan hela sitt liv och som utan problem kan äta av mina tårtor och kakor.)

Ett tips är att om du vill du sänka GI-värdet i den torkade frukten ännu mer så kan du blötlägga den i ett par timmar före användning. Det gör jag alltid innan jag använder den till mina Raw for good-bakverk.
white-line

Håll dig uppdaterad på nyttigheter

Prenumerera på vårat nyhetsbrev och få alltid våra nyheter först!

Trött och orkeslös? Behöver du en nystart? Prova en Raw detox! Få ett färdigt kostupplägg med färdiga menyer för 14-dagar., och 30 minuter personlig coachning ingår via videosamtal. 595:-