Om Raw Food

hanna-om-rawfood-collage-1

 

Tårtor, middagar, smoothies, kurser, catering, återförsäljare – okej, men vad är ens rawfood för något egentligen?

white-line
Jo, rawfood är helt enkelt det namnet skvallrar om: Rå mat. Men ingen råbiff eller oxfilé-carpaccio eller sushi här, utan vi pratar rå helvegetarisk mat – grönsaker, frukter, bär, nötter, frön, örter, kallpressade oljor och honung, skott och groddar, alger, kryddor.

100% naturligt, 100% oprocessat, 100% vego (bortsett från den råa kallslungade honungen då förstås, som är raw och underbar men som vissa veganer kanske väljer att avstå).

Egentligen är rawfood just den typ av mat som på 1970-talet gick under benämningen ”råkost”, men nu i långt mer lockande och livsbejakande format.

 

De största fördelarna med rawfood

Den största vinsten för dig när du äter rawfood är energin den ger dig – energi som kommer oförstörd, direkt från växten och rätt in i din kropp.

Och ”energi” kanske låter diffust, men låt mig bryta ned det i tre av de största och viktigaste faktorerna för att förklara lite bättre:

(Men räds inte! Jag gör det snabbt och lätt: en mini-lektion i näringslära, och det behöver inte ens bli tråkigt – häng på!)

 

Näringsämnena

white-line
Vi har nog alla varit med om att koka broccolibuketter lite för länge, så att de blir alldeles trista i färgen och helt saggiga. Föreställ dig en sådan slak och ganska mosig broccolibukett bredvid en rå, klargrön och krispig bit färsk broccoli, kanske nyskördad, ekologisk, inköpt på bondens marknad samma morgon.

Vilken skulle du gissa innehåller mest näringsämnen?

Det är ganska självklart, och även då exemplet kanske är lite övertydligt, så är det just det som rawfood handlar om. Frukter, grönsaker, nötter, bär, och groddar är fyllda av vitaminer, mineraler, aminosyror, antioxidanter, fettsyror och en massa annat som gör våra kroppar gott. Men många av dessa näringsämnen är värmekänsliga och påverkas eller förstörs vid upphettning. Att äta dem i rå och ouppvärmd form är helt enkelt det sätt som tar vara på dem till max. (Ibland blötlägger vi även råvarorna inom rawfooden – exempelvis nötter och frön, för att göra näringen i dem ännu mer lättillgänglig. Men upphettning – aldrig.)

 

Enzymerna

white-line
Samma sak som gäller för näringsämnena gäller i allra högsta grad för enzymerna – de små proteinkatalysatorerna som startar och driver till exempel din andning, dina hjärtslag, din matsmältning, nervimpulser, blodgenomströmning, tankar, näringsupptag och en massa andra viktiga processer i din kropp. Vid temperaturer på sisådär 42 grader celsius och över det så slutar nämligen enzymerna (precis som våra människokroppar) att vara speciellt livfulla. Upphettning förstör dem.

Men, det fina: Den oupphettade rawfooden är fortfarande full av enzymer, och för oss är det rena lyckokastet – för med åren blir ofta våra kroppars egen enzymproduktion lägre. Och enzymer håller oss ju levande, friska, smarta och tjusiga. Så dem vill vi ha massor av! Perfekt då att kunna tillföra dem utifrån, genom mat, som rawfood.

 

Syret

white-line
Utan syre, inget liv. Och det är inte minst sant när det gäller våra kroppar.

Våra celler älskar syre – med syre i sina processer håller de sig alkaliska, friska och tåliga. Virus, bakterier och inflammationer däremot – de avskyr syre, och vill hellre ha en syrefattig och försurad kropp att härja i. (Redan 1931 blev förresten Otto Warburg nobelpristagare i medicin, för sina upptäckter kring att även cancerceller fungerar på samma vis – ju syrefattigare miljöer och vävnader, desto bättre trivs de.)

Så – syrerika och alkaliska är det vi vill vara inuti, och det är ju just det som är rawfoodens superkraft! Oupphettad och fortfarande levande växtbaserad mat är det mest alkaliska och syrerika vi kan äta.


Sammanfattningen? Att det är näringsämnena, enzymerna och syret som är de tre största vinsterna med att äta rawfood. Det är de som ger din kropp den där härliga energin.

white-line
Och sedan är det ju underbart gott också! Det är den stora bonusvinsten.

 

hanna-om-rawfood-collage-2

 

Människor har ofta frågor om rawfood, och här under ger jag mina svar på några av de frågor jag oftast får. Under dem hittar du dessutom mina fem bästa boktips, för dig som vill läsa vidare om rawfood, hitta recept och inspireras.

 

Rawfood – vanliga frågor

 

Blir man inte hungrig och orkeslös av att bara äta rawfood?

white-line

Nejdå, det behöver man inte alls bli. I och med att maten till stor del består av grönsaker och frukt behöver du kanske komma ihåg att äta lite större mängder än annars, och att se till att äta energirika råvaror som nötter, frön, kallpressade oljor, kokosfett och avokado. Men gör du det så brukar det inte vara något problem.

Vissa kan uppleva att de blir väldigt hungriga när de provar att äta 100% rawfood under en dag, men det är i själva verket ofta bara kroppens förbränningssystem som varvar igång något enormt när man börjar äta så ren mat som rawfood är. Och det är alldeles övergående. Mer nötter och fett hjälper dig att hålla hungern borta.

Jag själv som älskar träning och tränar 3-4 gånger i veckan, och som nästan bara äter rawfood, brukar boosta orken genom att ta lite extra risproteinpulver eller hampaproteinpulver i mina smoothies, och ladda med mycket superfoods, som gojibär, acai, mullbär, blåbär och inte minst chiafrön.

”Hur kan du vara så stark som bara äter grönsaker?!” frågade en äldre man på gymmet mig för några år sedan. Han skulle bara veta!

 

Måste man äta 100% rawfood?

white-line
Nejdå, det måste man inte. Man får äta precis hur mycket eller lite rawfood man vill. Vill man märka tydligt att man får mer energi behöver nog 70-80% av ens mat vara raw, men bara det att byta ut kakor och godis mot raw varianter är ju ett stort och positivt steg, som många ofta märker fina effekter av.

Vill man märka riktigt stora förändringar i energi och ökat välmående (t.ex. dämpning av inflammationer och värk, som jag berättat min historia om här) så är en detoxperiod med 100% rawfood i 2-3 veckor en alldeles fantastisk grej.

Men – det finns inga måsten med rawfood. Bara möjligheter till mer energi.

 

Får man i sig tillräckligt protein av den här maten?

white-line
Ja visst, man får otroligt mycket bra protein. Det bästa med proteinet från rawfooden är att det består av lättupptagliga aminosyror. Med protein från till exempel kött och fisk behöver kroppen först bryta ned aminosyrorna, och det är en krävande insats för matsmältningssystemet, så om man slår samman summan så tar kroppen faktiskt upp proteinet från rawfood bättre.

Bra proteinkällor inom rawfooden är till exempel hampafrön, gojibär, spirulina, vetegräs, alla nötter och frön, och inte minst alla mörkgröna blad (såsom grönkål eller spenat) som är mycket rika på lättupptagliga aminosyror.

 

Hur fungerar det med barn och rawfood?

white-line
Min erfarenhet är att det fungerar bara bra! Jag har två döttrar, som också äter rawfood, med god aptit. Inte lika mycket som mig förstås – de äter skolmat på förskolan/skolan, och middagen hemma är oftast lagad mat. Men vi äter mycket grönsaker, smoothies och annat raw. (Raw pizza är en favorit!)

Ända sedan de var små har jag dessutom gett dem rawfoodgodis och rawfoodbakverk istället för den vanliga sorten. Till vardags tänker jag inte så mycket på skillnaden det gör, men när de har varit på kalas och fått vanligt fika så alltså OJ vilken skillnad! Det dåliga humöret och den korta stubinen kommer fram direkt, och man blir ju helt slut som förälder! Jag tänker mig att man nog inte inser vilken skillnad det kan vara förrän man upplevt det. Men jag tror att även barnen mår bättre av att slippa blodsockersvängningarna och att bli sådär arga.

Det fina med rawfoodgodsaker är ju dessutom att barnen kan få lite av dem varje dag. Rawfoodglass till frukost till exempel. (Även då personalen på förskolan allt blev lite förbryllade första gången min yngsta dotter glatt meddelande att vi ätit glass till frukost…)

 

Men fruktsocker är ju också socker, och alltså också dåligt?

white-line
Både ja och nej, men mest nej. Fruktsocker är en naturlig och ren sockerart, med lågt GI och liten inverkan på blodsockret, till skillnad från vitt raffinerat socker som har högt GI och påverkar blodsockret mycket.

Äter man stora mängder frukt ihop med mat rik på protein och fett så lagras sockret in i levern, precis som vilket socker som helst. På så sätt är även fruktsocker ”dåligt”. Men stora mängder frukt på tom mage är inga problem att äta, för då förbränns sockret direkt, och den frukt vi använder för att få sötma i rawfoodbakverk är heller inga problem, för det är så små mängder.

Inte minst så är det fina med rawfoodens söta bakverk och godis att även diabetiker kan äta dem, eftersom de är sötade med just frukt. De höjer helt enkelt inte blodsockret lika snabbt som vanliga kakor. (Till glädje för min far, till exempel, som haft diabetes i nästan hela sitt liv och som utan problem kan äta av mina tårtor och kakor.)

Ett tips är att om du vill du sänka GI-värdet i den torkade frukten ännu mer så kan du blötlägga den i ett par timmar före användning. Det gör jag alltid innan jag använder den till mina Raw for good-bakverk.
white-line
white-line
hanna_om_rawfood-bokcollage
white-line

Mina fem bästa boktips

white-line

Tre fina böcker som ger övergripande kunskaper och inspiration om rawfood:

white-line
Raw Food : ett lättare liv på tre veckor” – Erica Palmcrantz Aziz

Pigg och glad med raw food” – Vibeke Amidsen

Grönsakskärlek : vegetariskt, alkaliskt, raw food” –  Karin Haglund

 

Och så två inspirerande böcker för den som vill lära sig ännu mer, om superfoods och om rawfood året runt:

white-line
Mitt nya raw food-kök : 250 recept som håller dig frisk och stark året runt” –  Erica Palmcrantz Aziz

Kickstarta med superfoods : sundare viktminskning, enkelt och gott” – Erica Palmcrantz Aziz